Saturday, January 30, 2010

Fusk-bygge och kold-knapp


Det har slagit till en lite kold-knapp har i New York. pa morgonen ar det runt -10 grader celcius och smakyligt. For svenska valbyggda hus ar -10 grader igent problem men har borta ar det mer kvantitet och mindre kvalitet i husbyggandet. Whitney och jag bor i ett "brown-stone" fran 1870. I normall fall sa gar uppvarmingskostnaden pa ett sandant pa mellan 800-1000 dollar i manaden (dvs 5600-7000kr) som skall delas pa 2 familjer sa det blir 3000-3500kr var (som tur ar har huset 2 olika matare sa vi betalar bara for var del). Nu ar det dock sa att jag vagrar att betala detta hut-losa pris sa jag kor knappt alls med uppvarmning. Nar vi gar och lagger oss har vi bada 2 duntacken var!!! och dessutom sover jag i langbyxor, T-shirt samt raggsockor. Idag efter frukost var det 13.7 grader varmt i koket - koket ar dock ganska varmt i forhallande till varat kallaste rum. Det drar som en oppet spjall i varat lilla badrum pa nedervaningen sa under vintern anvands det endast av mig under morgon. I morse var det 5.3 grader varmt innomhus! Bildbevis finns har intill. - Da biter det i kinderna att stiga in i duschen. Dock kommer inte elrakningen in pa mer an max 200USD i manaden for oss - tacka vet jag svensk byggnads-konst.

4 comments:

  1. Det är tydligen skillnad på läckande hus och läckande hus... Sova i raggsockor låter lite Utvandrarna. Det bor en smålänning i oss alla.

    ReplyDelete
  2. US of A: the land of opportunity eller den sista sovjetstaten?

    ReplyDelete
  3. Kallt som fan på vintern och olidligt hett och kvavt på sommaren...det vill säga att ni i snitt har ett behagligt tempererat inomhusklimat?

    //Nisse

    ReplyDelete